Fumul din evacuare: ce înseamnă fumul din evacuare?

Fumul din evacuare: ce înseamnă fumul din evacuare?

Cu excepția cazului în care conduceți o mașină electrică sau cu celule de combustibil, sunt șanse să aibă un motor pe benzină sau diesel sub capotă. Acest lucru transformă combustibilul în mișcare înainte, valorificând energia a mii de explozii minuscule pe măsură ce este aprinsă.

Desigur, așa cum va confirma oricine a început vreodată un grătar; aprinderea oricărui combustibil creează o anumită cantitate de fum și acesta trebuie să meargă undeva – de obicei pe orice este pe linia de spălare. Într-o mașină, totuși, acest fum este luat de la motor prin supapele sale de evacuare – dar cât de mult ar trebui să iasă din spatele mașinii? Specialiștii de la service auto ploiesti explică care sunt cele 3 tipuri de fum de evacuare și posible soluții.

Fumul negru din evacuare

Poate părea contrar a ceea ce v-ați aștepta, dar fumul negru este probabil cel mai puțin preocupat, mai ales dacă conduceți o mașină diesel. Cu toate acestea, cu motorul modern și cu sistemele de control al emisiilor, fumul negru ar trebui să fie un eveniment foarte rar și ar putea indica o defecțiune sau un motor uzat.

Momentele cele mai frecvente pentru obținerea fumului negru de la un motor de evacuare diesel sunt în primul moment în care motorul este pornit, în special din cauza frigului, și când este necesară brusc o accelerație puternică. În aceste cazuri, fumul negru care provine din evacuare – adesea în nori foarte groși – este motorina care a trecut prin motor fără a fi arsă complet.

Motivul pentru care acest lucru este mai frecvent la motorine decât la motoarele pe benzină este că combustibilul este comprimat pentru a-l aprinde, mai degrabă decât să fie aprins cu o scânteie de la bujia unui motor pe benzină. Este necesară o combinație de presiune și căldură pentru a aprinde motorina; pentru asta sunt bujii incandescente și de ce fumul este mai probabil înainte ca motorul să atingă temperatura obișnuită de funcționare.

Totuși, dacă fumul negru se revarsă în mod constant din evacuarea mașinii dvs. diesel, este probabil că ceva nu este în regulă. Cel mai probabil vinovat este unul sau mai multe injectoare uzate de combustibil. Când este nou, un injector de combustibil pulverizează motorină printr-o duză foarte fină și, deoarece computerul știe cât de repede poate trece combustibil prin el, știe cât de mult combustibil trebuie să furnizeze. Dacă această duză se uzează și se mărește, computerul poate ajunge să furnizeze prea mult combustibil și acest lucru ar putea trece prin motor fără a fi complet ars, rezultând nori de fum negru.

Fumul albastru din evacuare

Fumul de evacuare albastru, care vine într-o varietate de nuanțe, în funcție de cât de gros este fumul, este un semn al arderii uleiului de motor. Toate motoarele vor arde o cantitate mică de ulei – cilindrii sunt lubrifiați cu un ecran subțire de ulei pe suprafețele pe care pistoanele împing în sus și în jos – și unele dintre acestea își vor face loc în mod natural în camera de ardere, în special pe cele noi sau motoare performante. Acesta este motivul pentru care nivelul de ulei al motorului dvs. va scădea în mod natural și un motiv pentru care se schimbă în culoare.

Cu toate acestea, într-un motor sănătos ar trebui să ardă prea puțin pentru a produce fum vizibil și, dacă puteți vedea fum albastru – sau mirosi aroma sa distinctivă – este probabil că este necesară o reparație. Vestea bună este că nu este neapărat o treabă mare și costisitoare, dar vestea proastă este că poate fi.

Lucrul de investigat este de unde provine uleiul care arde. Un vinovat obișnuit este turbocompresorul, dacă este montat. Părțile în mișcare ale turbocompresorului unei mașini sunt lubrifiate de o alimentare cu ulei din carterul mașinii, pentru a reduce frecarea și a menține eficiența. Există totuși posibilitatea ca această alimentare să se scurgă și, dacă uleiul se alătură fluxului de aer pompat în motor, acesta va intra în cilindri și va fi ars. Dacă defecțiunea este la alimentarea însăși, reparația ar putea fi ieftină. Cu toate acestea, dacă turbocompresorul are vina, va trebui să fie reconstruit sau înlocuit, iar acest lucru poate fi costisitor.

Fumul alb din evacuare

Când un nor alb provine din evacuare, este vital să stabiliți dacă ceea ce căutați este de fapt fum sau doar abur perfect normal. În unele perioade ale anului, mai ales când este foarte frig afară, cantități destul de substanțiale de „chestii” albe pot proveni din evacuare, dar nu este neapărat nimic greșit.

Majoritatea mașinilor vor emite abur din evacuare la pornire, care se va estompa treptat pe măsură ce motorul și evacuarea ating temperatura naturală de funcționare. Cu toate acestea, ca și în cazul celorlalte culori discutate deja, cu cât fumul alb devine mai gros și mai constant, cu atât este mai probabil să existe o eroare.

Fumul alb poate fi de fapt o nuanță foarte deschisă de albastru, ceea ce indică faptul că uleiul pătrunde în cilindri și se arde – consultați secțiunea de mai sus pentru mai multe detalii. Cu toate acestea, fumul gros și constant este de obicei un semn că lichidul de răcire este ars și cu siguranță nu doriți să se întâmple asta. Daca lichidul de răcire este ars mașina se va supraîncălzi și se poate pierde întreg motorul, dacaă aveți suspicii că mașina arde lichid de răcire apelați în cel mai scurt timp posibil un service auto autorizat pentru o diagnosticare.

Cea mai tradițională cauză a acestui fapt este defectarea garniturii de chiuloasă. Garnitura de chiuloasă este o foaie subțire, sub formă de metal, intercalată între chiulasă și bloc – părțile superioare și inferioare ale majorității motoarelor. Este acolo pentru a forma o etanșare între cele două părți și pentru a preveni scurgerea lichidului de răcire din jacheta care înconjoară motorul.

Uneori, uzura cauzează defectarea acestei garnituri, iar lichidul de răcire nu mai este conținut în mantaua de apă sau în canalele de răcire care rulează pe întregul motor. Și dacă eșuează în jurul unui cilindru, va lăsa lichidul de răcire să curgă în cilindru, unde va fi ars și aburul va proveni din evacuare la presiune ridicată. Pe măsură ce uzura crește, mai mult lichid de răcire va curge în cilindru, iar aburul va crește – acest lucru se poate întâmpla destul de brusc.