Ce trebuie sa stim despre planetarele masinii?

Planetarele reprezinta componente esentiale, care joaca un rol deosebit de important in functionarea autovehiculului.

Planetarele reprezinta componente esentiale, care joaca un rol deosebit de important in functionarea autovehiculului. De cele mai multe ori, conducatorii auto nu le acorda acestor componente atentia pe care o merita, decat in momentul in care survin probleme. In trecut, planetarele erau prezente doar pe masinile cu tractiune pe fata, dar in prezent se afla in dotarea tuturor autovehiculelor, indiferent ca au tractiune pe fata sau pe spate. In acest articol iti vom prezenta informatii legate de rolul unei planetare, modul de functionare al acesteia, problemele care pot sa apara, semnele care ne avertizeaza cu privire la aparitia unei defectiuni, dar si solutiile pe care le avem la indemana pentru a remedia situatia.

Planetara reprezinta o componenta de baza a sistemului de transmisie. Ea permite transmiterea energiei de la nivelul motorului la roti. Planetarele se regasesc in dotarea fiecarui autoturism, indiferent ca acesta are tractiune pe fata, pe spate sau integral. Planetara reprezinta un ax cardanic prevazut la cele doua capete cu cate o articulatie. Aceasta articulatie poarta denumirea de cap de planetara. Axul central este format dintr-o bucata de otel. Extremitatile actioneaza astfel incat sa permita miscarea rotilor pe teren accidentat, dar si sa permita efectuarea de viraje, atunci cand invartim volanul.

Ce trebuie sa stim despre rolul unei planetare? 

Planetara reprezinta componenta din lantul de transmisie care are rolul de a transmite puterea de la cutia de viteze/diferential la rotile autoturismului. In cazul in care masina este prevazuta cu tractiune pe fata, planetarele ies direct din cutia de viteze si se cupleaza la roti. Daca masina este prevazuta cu tractiune pe spate, din cutia de viteze va iesi un cardan care va ajunge in diferential. Din acest diferential vor iesi planetarele care vor facilita transmiterea energiei la roti.

Cum functioneaza o planetara?

Dupa cum am mentionat anterior, planetara reprezinta un ax cardanic prevazut la cele doua extremitati cu articulatii. Aceste extremitati permit transmiterea miscarilor, chiar si in cazul in care exista diferente de nivel sau o rupere de aliniere. Aceste articulatii indeplinesc un rol deosebit de important si anume acela de a permite miscarea fuzetei si a rotii sus-jos la denivelari. Daca ne referim la structura interna, articulatiile planetarei sunt prevazute cu un tripod, adica o piesa alcatuita din trei rulmenti care permite rotatia. Chiar si in cazul in care masina vireaza, articulatia este prevazuta cu un burduf de cauciuc care are la interior vaselina. Vaselina are rolul de a asigura o lubrifiere continua a rulmentilor prezenti la interior.

Cat de frecvent apar defectiuni la nivelul planetarelor?

Avand in vedere importanta lor, nu este de mirare faptul ca aceste componente pot fi afectate de o serie de probleme sau defectiuni. De cele mai multe ori, ne putem confrunta cu probleme la capul de planetara care cedeaza. Atunci cand ne referim la masinile cu tractiune pe spate, este bine sa stim ca durata de viata a planetarelor este extrem de lunga, in conditiile in care acestea nu se strica aproape niciodata. Cu toate acestea, la masinile cu tractiune pe fata planetarele pot fi afectate de probleme, intrucat aceste roti joaca un rol important in viraje, ceea ce duce la uzura mai accentuata a planetarelor.

Este bine sa stii faptul ca cei 3 rulmenti din capul planetarei se uzeaza pe masura trecerii timpului, situatie care va determina aparitia unui joc si in final va duce la defectarea planetarelor. Totodata, aceasta situatie mai poate fi intalnita si in cazul in care burduful este ciupit. In acest caz, apar pierderi de vaselina, dar si contaminari ale vaselinei cu praf sau reziduuri. In acest caz, vei observa faptul ca masina va scoate un sunet ciudat de tip metalic (fier pe fier) sau vei sesiza o bataie, atunci cand efectuezi un viraj mai strans. In cazul in care apar probleme la nivelul planetarelor, este posibil sa observi aparitia acestor semne:

  • Zgomot puternic la plecarea de pe loc – in conditii normale, autoturismul nu trebuie sa scoata niciun zgomot. Prin urmare, aparitia unui zgomot ne indica o defectiune tehnica.
  • Totodata, este posibil sa remarci faptul ca apare o bataie, a carei frecventa creste pe masura ce creste viteza de deplasare
  • Un alt semn care este posibil sa ne avertizeze cu privire la o problema localizata la nivelul planetarelor este acela ca, la schimbarea treptelor de viteza se aud zgomote localizate la roata sau rotile din fata.

In cazul in care au survenit defectiuni la nivelul planetarelor, putem fie sa inlocuim capul de planetara sau sa inlocuim cu totul planetara, achizitionand fie una second hand, fie una noua. De obicei, conducatorii auto aleg sa schimbe doar capul de planetara, pentru a face economie.

Poti alege sa achizitionezi o planetara second hand, provenita de la dezmembrari, insa trebuie sa o alegi cu atentie, pentru a te asigura ca va avea o durata de viata cat mai lunga. Specialistii recomanda ca, in cazul in care detii o masina veche, sa verifici periodic starea burdufurilor, intrucat este deosebit de important ca lubrifierea se realizeze in cele mai bune conditii. In plus, ideal ar fi sa se evite accelerarile puternice, in conditiile in care rotile sunt virate extrem de mult. In plus, in cazul in care ai remarcat aparitia unui zgomot metalic precum cel descris mai sus, este indicat sa faci o programare intr-un service specializat, intrucat de altfel risti sa ramai in drum.