Beneficiile pe care le are un copil care merge la gradinita

Impartasirea, socializarea, luarea deciziilor si castigarea autonomiei sunt cateva dintre aspectele in care copiii ar fi favorizati odata cu intrarea la gradinita. A decide daca copilul tau merge sau nu la gradinita este ceva ce trebuie facut cu calm si cu grija, dupa ce se va discuat alaturi de partener și dupa ce se vor asterne pe hartie toate posibilitatile. Nu exista o varsta precisa la care copiii ar trebui sa mearga la gradinita, totusi, majoritatea persoanelor și specialistilor in educatia initiala considera ca ar trebui sa fie intre doi și trei ani.

Se afirma ca, de la 9 luni, copiii sunt pregatiti sa primeasca noi cunostinte. Multi parinti, inainte de a-și duce copiii la gradinita, ii duc la cresa pentru ca nu stiu sa-si satisfaca marea curiozitate si dorinta constanta de a explora. In gradinite, copiii invata din propriile experiente si sunt protagonisti ai explorarii lor prin diferitele discipline artistice care le permit sa-si inceapa procesul de citire, scriere si cunoastere a matematicii. In plus, incep sa-si dezvolte autonomia, independenta si luarea deciziilor.

Dezvoltarea fiecarui copil este un proces particular in care intervin factori genetici, starea de sanatate, alimentatia, obiceiurile si bunastarea emotionala. Sunt implicate si aspecte precum locomotia, stabilitatea, echilibrul, temporalitatea si dezvoltarea abilitatilor motorii.

Copiii trec de la dependenta totala la autonomie progresiva, care devine mai evidenta odata cu intrarea in gradinita. Ulterior incep sa-si coordoneze mai bine miscarile, sa aiba mai mult autocontrol si concentrare in desfasurarea diverselor activitati. De asemenea, abilitatile lor motorii grosiere si fine se dezvolta in continuare pe masura ce isi dau seama cat de mult pot face diverse lucruri. Le place sa indrazneasca sa faca fata noilor provocari, cum ar fi sarituri, sa alerge si multe altele. In gradinita, copiii dobandesc o mai mare capacitate de a alerga, sari, de a se catara si deplasa. Aceste tipurid e activitati sunt cunoscute sub numele de aptitudini psihomotorii. In plus, ei invata sa coordoneze mai bine miscarile corpului sau ale obiectelor pe care le folosesc, adica jucarii. Atsfel copiii incep sa dezvolte abilitati motorii esentiale pentru dezvoltarea lor echilibrata.

Potrivit specialsitilor, copiii care intra in gradinita au rezultate mai bune cand vine vorba de socializare, impartasire, relationare cu adultii si sunt mai spontani, capatand incredere in sine si siguranta. Cei mici invata care sunt limitele. Astfel ca atunci cand aleg o activitate trebuie sa o inceapa, sa o dezvolte si sa o termine, toate aceste procese, pe langa faptul ca le insufla rutine si reguli, le stimuleaza imaginatia si creativitatea.

Adaptarea la o lume noua

Constientizarea ca exista o lume plina de semeni, in special copii de aceeasi varsta, le permite celor mici sa se confrunte cu situatii noi, in care se pot gandi, rezolva, se pot juca, munci si chiar intra in conflict. Simtind ca nu se mai afla intr-un spatiu familiar, acest lucru le poate genera copiilor un sentiment de neliniste sau, dimpotriva, de superioritate, totul depinde de personalitatea fiecarui copil. De asemenea, vom intalni un numitor comun. Atunci cand intra in gradinita, ei sunt expusi nevoii de a invata si de a putea sa rezolve singuri lucrurile.

Educatia initiala este un instrument excelent pentru copii pentru a-si promova dezvoltarea cognitiva, sociala si motrica, printre altele. Unul dintre beneficii consta in experimentarea activitatilor de grup, de a invata valoarea efortului, respectul pentru semeni, toleranta si disciplina. In acelasi timp, mersul la gardinita le permite sa-si dea drumul imaginatiei si sa dezvolte talente si interese in domenii specifice. De-a lungul lunilor, incep sa-si defineasca caracterul si personalitatea.

Gradinita nu este altceva decat un spatiu activ de integrare, joaca si invatare. Profesorii trebuie sa fie pregatiti sa-i insoteasca pe cei mici in acest proces, care este o provocare personala pentru toata lumea. In cazul depistarii dificultatilor fie de limbaj, atentie, tonus muscular si alte aspecte legate de dezvoltarea acestora, cadrele didactice trebuie sa poata indruma copilul respectiv, dupa discutia cu familia, catre specialisti competenti pentru ca acestia sa se ocupe de el si sa acorde tratament daca este necesar.

Primele reactii

Este posibil ca la inceperea gradinitei cei mici sa se simta abandonati, multi plang, sa se simta speriati, nervosi, dau cu piciorul și poate uneori vor ajunge sa se adapteze cu greu la noua lor situatie. Daca adaptarea nu este usoara, este posibil ca atunci cand ajung acasa sa prezinte modificari ale somnului, in alimentatie sau in simtul umorului. Toate acestea sunt insa trecatoare și vor scadea cu zilele in care vor merge in colectivitate și se vor obisnui. In niciun caz nu trebuie inselati sau despartiti brusc de parinti. De fapt, detasarea ar trebui sa fie lenta si treptata. In unele gradinite, educatorii ii permit mamei sa intre cu ei si sa stea intr-un loc unde copiii sa o vada, astfel incat sa nu se simta singuri si nesiguri.

Astfel sunt aceste gradinite in Sectorul 1  Bucuresti, Equilibrum, foarte moderne și cu o metodologie speciala. Vorbim despre medii private de educatie timpurie, unde copiii vor experimenta cele mai bune metode educative.

Marea majoritate a societatii si a parintilor cu copii la aceasta varsta considera o dihotomie intre bine si rau de a-si duce fiul sau fiica la scoala la o varsta atat de frageda. Insa un copil de doi ani este gata sa fie introdus in aceasta „societate institutionalizata” pregatita si conceputa de cei care stiu cel mai mult sa insoteasca familiile in dezvoltarea lor emotionala si cognitiva. Ambele institutii, „familia si scoala” sunt de neinlocuit. Ambele urmaresc socializarea copiilor pe baza interactiunii si schimbului lor cu mediul natural si social, cu dreptul de a-si construi identitatea, respectand dezvoltarea capacitatilor fiecarui copil.